UNA BARCELONA SENSE METRO.

 A Andreu Nin li va tocar escriure com a periodista en un moment on encara el metro per Barcelona no era altra cosa que un projecte. Si no hi havia metro el mitjà de transport públic no era altra que el tramvia. En el seus ECOS, tant a El Poble Català com a la Publicidad , els tramvies son els protagonistes en molts dels seus escrits. Aquí en teniu una mostra de com era la vida en els tramvies.


En todos los tranvías hay colocado un letrerito que dice Se prohíbe el fumar y el escupir...

Los tranvías en esta estación fría se hallan herméticamente cerrados.

Entran en el tranvía tres, cuatro, cinco señores adiposos, luciendo en sus barrigas el dije de oro opulento. Fuma el uno un Carucho, el otro un Aguila Imperial, otro un Henry Clay y el último un Murias. Echan gran des bocanadas de humo azulino. La atmósfera en el tranvía se hace densa i pesada, algunas señoras que montan en el vehículo sienten los síntomas del mareo. Pero no se atreven a protestar. Los señores graves continúan fumando sus brevas y sus vitolas... Son los mismos caballeros que en los cines protestan contra el sombrero de las señoras.

ECO escrit el dia 4 de gener de 1911.

*   *   *

Un colega local se quejaba el abuso que hacen del tranvía los agentes de la autoridad. Pasan coches atiborrados de pasajeros. Y entre estos, prensados en la plataforma, guardias urbanos, guardias municipales, guardias de seguridad, de orden público, etc., etc., Todo esto en lugar e hacer cumplir las ordenanzas y reglamentos... Además, para mayor molestia del público, en los días y en las horas de mayor movimiento, suben y bajan, saltan y corren, los vendedores de periódicos, que para vocear y vender su mercancía, codean, pisotean y atropellan a los sufridos viajeros, esto, hasta que suceda algún accidente, entonces será la energía para dichas disposiciones, olvidadas e incumplidas a los dos días de promulgadas.

ECO escrit el dia 2 de juny de 1911.

*   *   *

Quan a Madrid una aristòcrata de equivocades costums va promoure en el teatre de la Sarsuela de Madrid, un enorme escàndol amb una de les tiples, fou preguntat en Rusiñol per lo que hauria succeït a Barcelona, si semblant espectacle s'hagués produït en la nostra ciutat

En Rusiñol, respongué senzillament: -Haurien cremat un tramvia.

Perquè el tramvia ha esdevingut el substitut de la caseta de consums. No és que la supressió dels tramvies hagi estat incorporada als programes democràtics, sinó que el poble en les seves ires sentimentals té segons les èpoques un blanc immutable per a les seves agressions. El poble no cridarà avall els tramvies però els crema. Perquè? Perquè manen. Sap que cap criatura aixafada, que cap vell laminat, que cap home o dona mutilats, han obtingut una responsabilitat penal de la companyia, ni una indemnització per a les víctimes, sap també que en la premsa hi ha sempre un silenci per les empreses tramviàries i que si en els periòdics és un feix de passes el silenci, en el municipi són raons poderoses. Se sap tot això i que en el tramvia s'hi passeja un orgull, i quan es produeix una manifestació tumultuària, una vaga violenta o la terra queda tacada de sang, com ahir, el bon poble apedrega els tramvies, els volca, i   a vegades, com una purificació, com una venjança per les cames segades, pels caps aixafats, per les cara arrossegades que mai obtingueren justícia, les flames pugen al cel a l'igual que una foguera votiva dedicada als déus.

Si arriba a manar en Maura, ahir hi hauria hagut una lluita popular al carrer d'en Balmes, Quan en el poder s'asseu un tirà, sorgeix tant fàcilment un Camil Desmoulins damunt un banc del carrer arengant contra els poderosos que deixen darrera seu cadàvers d'infants... Per això les revoltes futures que abans s'iniciaven davant d'una caseta de consums, començaran ara entorn d'un tramvia, D'un tramvia o d'un automòbil...

ECO escrit el dia 20 de novembre de 1913.

 

*   *   *

Quan la força pública pacificà el carrer de Balmes, entràrem a l’estació de tramvies per a saber si circulaven els combois novament. Sobre la taquilla un cartell deia:

No se de pachan Billete por estar ben terrumpida la Bía.

Teníem un misto encès i estiguérem apunt de cremar cartell i taquilla. Uns anglesos, al nostre costat, reien del cartell.

Els cartells aquests, els déu fer posar així la companyia per què els de fora creguin en la nostra barbàrie  o per que nosaltres, rient-nos, oblidem a la pobre criatura feta a trossos.

ECO escrit el dia 20 de novembre de 1913.

 

*   *   *

Cuando se interrumpe el servicio de tranvías por alguna fiesta o acontecimiento celebrado en el Paseo de Gracia, por una procesión en las Ramblas, todo el mundo se pregunta por qué no se establece en Barcelona un “metro” subterráneo. de Atarazanas al Tibidabo, de la puerta de Moncada (en San Andrés) a Collblanch, trazando una gran cruz en el subsuelo de la ciudad, se descongestionarían algo las vías de gran circulación y los viandantes, que tienen prisa, no se verían perjudicados ni molestados con las interrupciones que ocasionan procesiones, paradas, rúas, entierros y manifestaciones.

Seguramente que sería un gran negocio financiero. Por esto, quizá, esperamos que lo emprenda alguna empresa del Canadá o de la China.

Barcelona no será gran ciudad hasta que tenga “metro”. Con esto y con suprimir las cabras lecheras se habría dado un gran paso.

                                                                                                                               ECO escrit el dia 20 de març de 1914.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada