Recolzat en una crossa, camina poc a poc un pobre vell de cara arrugada amb llarga i blanquíssima barba pels carrers de la vila. El seu aspecte, encara que miserable, és força simpàtic. Com a companys del pobre vell, va seguint-lo, mandrosament, un escanyolit gos que va ensumant per terra, com si seguís un rastre; sembla entristit de la desgràcia del pobre vell, el seu amo.
Resignats
van tots dos, amo i gos, l’un seguit de l’altre, d’una banda a l’altra del
carrer, de casa en casa, trucant de amb cura a cada porta pidolant una almoina.
En una casa sembla que no l’han sentit, a l’altra un gos petaner, des de dalt
de tot de l’escala, lladra amb uns lladrucs que fan que el gos del captaire
prengui la defensiva. En ben poques cases l’han socorregut, al vell pidolaire.
En la majoria, una veu malhumorada ha cridat des de dalt: Que Déu us
empari!.
I
així, resignadament, el pobre captaire ha anat recorrent tota la vila, seguit
sempre del seu fidel company, amb l’alè d’arreplegar quelcom per alimentar el
seu cos emmalaltit pel pes dels anys, que a poc a poc van abatent-lo,
abatent-lo...
Després
de caminar tot el dia. el vell captaire i el seu company es troben a la part
forana de la població i allí, assegut sota d’un arbre, el pobre vell regira el
seu sarró. Uns quants rosegons de pa sec, tan sols hi troba. El gos, ajagut
davant del seu amo, grinyola i sembla grinyolar de satisfacció en veure que
aquell es fica un rosegó a la boca. Però el pobre captaire no pot rosegar
aquell pa tan sec i amb llàgrimes als ulls l’ofereix al gos tot dient-li amb
veu tremolosa: Té, fidel company, per sort teva, el poc pa que hem
arreplegat avui és sec com els ossos i jo, per falta de dents, no puc
rosegar-lo...
I
el vell captaire que s’havia estirat sota d’aquell arbre sembla que ha quedat
adormit, mentre el gos menja el fruit de la capta de cada dia.
*
* *
Carrer
amunt, arrossegant un carretó amb un manubri, van tres xicots, homes fets. De
tant en tant paren el carretó i un xicot d’aquells dona voltes a la maneta i el
piano deixa comprendre amb les seves desafinades notes un tros d’una de les
sarsueles petites que estan més de moda.
Els
balcons del carrer on el manubri toca i els dels altres propers, han anat
omplint-se de gent, tothom ha deixat la feina, menys en un taller de modistes
que, davant la impossibilitat de deixar-la, perquè hi es present la mestressa,
s’han acontentat cantant i portant el compàs tot estirant l’agulla.
Mentrestant,
els altres dos xicots del piano, amb un platet a la mà, van pidolant a tothom,
d’un lloc a l’altre, mentre els omplen els platets.
A
quests xicots de mala pinta, que vesteixen
pantalón de talla i jersei
ratllat, i que cobreixen el coll amb un llampant mocador de seda, amb la gorra
a un costat per ensenyar millor el pan
i toros , no són res més que tres ganduls que, avorrint el treball, han
trobat aquest modus vivendi.
A
les hores de menjar, en una de les tavernes de la vila mengen i beuen aquells
tres ganduls, beuen molt, fins que la borratxera els produeix l’ensopiment o
els agafa per escandalitzar a tothom.
*
* *
Quin
sarcasme! Mentre el captaire vell d’avui, el treballador d’ahir, ha de morir de
gana a la intempèrie, menyspreat per tothom, el dropo de tota la vida, menja i
fins i tot pot emborratxar-se amb el que li sobra explotant aquell desafinat instrument
que tal volta sigui producte d’un robatori...
OBJECTIU.
Nin en els seus escrits periodístics ja hem dit que, o no els signava o utilitzava algun psudònim. En aquesta entrada n'he triat un que utilitzava en una secció de la revista Vida del Vendrell que tenia el nom de Clixés Vilatans. És igual que estigui signat amb el seu nom, amb pseudònim, o sense signar. La manera d'escriure de Nin els fa inconfundibles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada