SANT JORDI.

Potser hem d'estimar més que la insistència, la continuïtat, perquè la insistència no és més que voluntat i la continuïtat a més de voluntat és evolució i ordenament. Desfilem per la vella Audiència, on hem anat a comprar flors i a constatar que en l'alegre abundància de la diada, la sola cosa trista es la capella de Sant Jordi. Ens ha deturat l'inefable visió del vell pati dels tarongers, hem entrat en la que fins fa poc fou sala de la Audiència, allí hem vist uns obrers que tallaven pedra, fent columnes i capitells. Passava vora seu la corrua de gent i els seus ulls es fixaven en la feina feta. Demà tornaran a la mateixa feina, en la sala altra vegada recollida i de mica en mica, sota la seva mà aniran sorgint les columnes, els rosetons, els àngels, la fauna i la flora dels capitells.

Aquests homes són la insistència, sota les seves mans la pedra es transfigura i en ella es tanca un esperit, però, al passar per entre mig d'aquells artífex d'aquelles pedres, un amic, ens diu:

Aquest saló asseguren que serà el futur saló de la Mancomunitat. Heus aquí com aviat  apareix la continuïtat al costat de la insistència, però poderosa i ample. La insistència és aquest home que labora tenaçment; la continuïtat és la raça, aquesta raça catalana que estén els braços fent amb tot el seu cos solució de continuïtat, l’arcada d'unió entre 1711 i 1913, omplint el buit de dos segles.

Perquè aquesta sala que el poder castellà feu d’Audiència on aplicar justícia amb lleis estranyes, fou abans el Palau de la Generalitat Catalana. L’Audiència ja no hi és, la Diputació artificial hi perdura, recobra els salons pairals i es prepara a continuar la historia de Catalunya.

Es tota la nostra fe, la nostra lluita i també la nostra tragèdia, la continuació de Catalunya. Bé és veritat que un home s’omple de joia esperançadora, perquè pensa que en aquesta continuació hi som tots, aquests escultors que treballen la pedra; aquestes floristes que segueixen una tradició gentilícia; aquests gramàtics que acaben de donar unes normes filològiques; aquest pintor que deixa París per a pintar les vides i les coses catalanes; aquesta artista que en català canta al Liceu després de córrer victoriosa per la terra, el «Plany»; aquest home que somia, mentre escriu drames i comèdies, en un palau del Teatre Català; aquests homes que ja tenen fet el palau de la Música Catalana i aquells altres que tradueixen a Wagner a la nostra llengua; aquestes associacions catalanistes esteses arreu del món; aquests que amb ànima de frares medievals, inicien a l'Institut, la nostra ciència, i la nostra filosofia; aquests que ja han arrodonit les nostres lletres i les nostres belles arts; aquests que conserven i defensen lo que ens resta de legislació; aquestes multituds que aconsegueixen un 20 de maig de 1906, i aquests diputats que vetllen per la realització de l'ideal i encara els minuciosos, els anònims; els que fan posar els telegrames en català; els que en català porten els llibres de caixa i escriuen els rètols de la seva botiga; el que pensa amb Europa i només es recorda del Museu del Prado de Madrid; el que quan es troba amb estranyes cerimònies arreplegadores de gentada, desvia el seu camí; el que si es dona el cas que està en un lloc on es parla castellà i a un dels interlocutors, se li escapa una paraula catalana, afegim: com diuen aquí,  senyor; el que, com ahir, compra flors, perquè és Sant Jordi.

ECO escrit per Andreu Nin al Poble Català el dia 24 d’abril de 1913.

 

No ha estat fàcil trobar un escrit de l’Andreu que fes referència a la diada de Sant Jordi. Cal pensar que en els anys que es dedicava al periodisme no existia la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona estava en mans dels Lerrouxistes i la Mancomunitat era encara un projecte embrionari. Tot i les condicions poc favorables a la celebració de la jornada hem trobat aquest magnífic escrit de Nin que és un compendi d’allò que sempre hem volgut molts dels que ens sentim d’aquest país. BONA DIADA DE SANT JORDI!

Escultura de Sant Jordi.  Obra de Ricard Sala 
Fons del Museu deu del Vendrell





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada