EL FERROCARRIL, EINA DE PROGRÉS.

Fa poc que va inaugurar-se el ferrocarril de Girona a Olot. Per tots els llocs històrics de la carlinada, la màquina condueix quelcom més que passatgers i mercaderies. Si cada escola que s’obre es una presó que es tanca, cada ferrocarril que s’inaugura és un tros d‘ànima vendeana, de terra estàtica, supersticiosa i feudal que es mor.

Per això els capellans d’aquelles encontrades han declarat la guerra al ferrocarril. Arribaran ara tan aviat els periòdics, serà tan fàcil el baixar a Barcelona i el pujar de Barcelona els pelegrins d’heretgies!

Un gironí que ens conta això, acaba dient-nos, com a comprovació de la seva teoria, com a oriflama triomfal posada en la seva locomotora del Progrés: “Mirin, el poble d’Amer era absolutament carlí, però va arribar-hi el primer tros del ferrocarril de Girona a Olot, començaren de seguida els viatges de propaganda, les subscripcions als periòdics, les conferencies, la comunicació permanent, hora darrera hora, amb el món, i avui en dia el poble d’Amer és republicà, fins a l’extrem de que els republicans copen en les eleccions”

 

ECO escrit per Andreu Nin el dia 1 de desembre del 1911.

 

Nin aprofita la notícia de la inauguració de la línia de ferrocarril de Girona a Olot per a explicar que el tren no és només un medi de transport sinó que també és una eina de transforació social i de progrés ideològic.


Creuament de trens de la línia Girona a Olot.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada