Aquests estranys treballadors que vetllen a la nit, dormint de dia i que van blancs com la farina que pasten, s'han declarat en vaga. Ja no els veiem a la porta dels forns iguals a fantasmes o a Pierrots que reposen cansats d'interrogar a la lluna. En la seva santa vida, blanca i bona com el pa que ens treballen, han posat una mica d'expressió de dolor, i la gent ha sabut que aquelles ànimes que eren com de monja treballant el pa, avui porten l'agror del llevat.
El pa nostre de cada dia; ells ens el
donaven, endebades la gent prega a Deu per ell, però Deu no ha tornat a enviar
als homes pa després de fer, als israelites fugitius, el present del mannà.
L'oració del pa de cada dia és l'oració
que resa el dolor dels humans condemnats a la misèria i a la fatiga i no té
altra hora serena que la d’aquests treballadors que el pasten i ens l'ofereixen
immaculat com la hòstia de la Vida. Perquè el pa és com l'aigua, com la llum
del sol, com les roses, com els ocells: una cosa santa i inefable que ens
reconcilia amb la duresa del viure. Per això la religió el feu sagrat i els
senzills de cor el besen quan cau a terra i els patriarques i els sacerdots el
beneeixen i els revolucionaris parlen de la seva conquesta com de la terra de promissió
i els esclaus el mostren en els dies turbulents, negre i dur, semblant a les
seves vides, i els poetes el canten tendrament, com si una llesca seva entrés
també en la bellesa eterna. I no obstant els flequers ens mostren ara els forns
com un lloc de turment.
Són aquests flequers com Nostre Senyor
Jesucrist. Preneu i mengeu, deia Jesús
tot oferint el pa als apòstols, que
aquest és el meu cos. Vint segles després d'aquella transsubstanciació, uns
homes la repeteixen i diuen a la ciutat, iguals al Redemptor: Aquest pa que
mengeu és la nostra fatiga, la suor del nostre front i dels nostres braços, el
dolor de la nostra carn, és el nostre cos, en fi. No ens fa res, però al menys,
germans, feu que la nit del diumenge ens sigui festa i que ens donin a nosaltres
una mica més de pa...
El senyor governador, l'autor de «El
pan del pobre”, després d'escoltar la veu dels afligits, posa una parella
armada a la porta de cada forn. I ni ell, ni ningú pensa que si els flequers
guanyen, aquell pa una mica dur que menjarem el dilluns, haurà necessitat vint
segles de cristiandat per a endurir-se.
ECO escrit per Andreu Nin el dia 17 de
juliol del 1913.
No cal dir que els articles
amb contingut polític que escrigué Nin son molts, i els escrits en defensa del
drets de la classe treballadora també son multitud. Però jo he volgut destacar
aquest sobre la defensa de la vaga del flequers de l’estiu de 1913 per la gran
qualitat periodística del seu contingut i la capacitat de convicció que tenen
les seves argumentacions. Em sembla un exemple de manual periodístic i també un
bon exemple de la qualitat literària que tenien molts dels seus articles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada