Abans d'ahir a la nit es celebrà en el
local de la Confederació General del Treball l'anunciada conferencia que, a càrrec
del nostre company Andreu Nin, hi organitzà l'Ateneu Sindicalista d'aquesta
ciutat. El conferenciant desenvolupà el tema “Les modernes orientacions
de la Pedagogia”.
El saló d'actes estava ple a vessar, lo qual diu molt en favor dels nostres obrers, que sembla que, al fi, es preocupen seriosament i demostraren interès per les vitals qüestions
de cultura.
El nostre company analitzà y combaté la pedagogia tradicional, autoritària, rigorista, abstracta, intel·lectualista, dogmàtica y llibresca. Digué
que aquesta està caracteritzada per un vici fonamental, que consisteix en
considerar al noi com a un esser passiu. D'aquí se'n desprèn aquesta ensenyança
nominal que consisteix en donar-ho tot fet al alumne sense que aquest
intervingui per res en l'obra de la seva pròpia cultura.
Combaté també la seva moral encarcarada i fictícia, filla del concepte de la divinitat, anul·ladora de la personalitat humana, i del cristianisme, que ha
ensenyat a la nostra generació la mansuetud, la submissió i l’obediència,
la subjecció al dogma i a la infal·libilitat y el menyspreu de la vida. Els
resultats obtinguts per la pedagogia tradicional, han consistit en una
generació irreflexiva, que no pensa per compte propi, intolerant, apassionada, fanàtica
y servil que, educada en el dogmatisme de l'escola, en tot ha
vist el tabú inassequible a la seva intel·ligència.
La nova escola no considera al noi com a l’animal indomable a qui s'ha d’educar a força de cops y estretes disciplines, sinó a l'home en germen, que té
tot el futur tancat en els seus primers anys, segons la feliç
expressió de Dupanloup, i a qui s'han de desenrotllar progressivament totes
les seves facultats. Per això la moderna ciència pedagògica es fonamenta científicament,
constituint una ciència filosòfica d'aplicació, especulativa i experimental,
distingint-se pel seu sentit pràctic i el seu concepte integral.
La seva finalitat consisteix en fer homes, per lo qual, més que ensenyar, capacita per pensar, més que instruir, educa. El conferenciant aclareix detalladament els conceptes d'educació intel·lectual y d'instrucció. I passa
a una de les parts de la seva dissertació, a que donà major importància; la
formació de la ciència moral dels deixebles. Combaté l'escola sectària,
que erigeix principis polítics, socials o religiosos en dogmes i es mostrà
decidit partidari de l'escola neutra. Explicà minuciosament el seu concepte.
La moral que ha de ser la norma que ha de guiar al mestre en l'educació
dels seus deixebles, «l'anima de l'escola», segons la feliç
expressió den Lluis de Zulueta, ha de ser aquesta moral universal, que
té el mateix concepte del bé y de la bondat, que es humà i que es etern.
La bondat, l'honradesa, la integritat moral digué, no son patrimoni
de cap escola política, social o religiosa determinada, sinó que son humanes.
Examinà després detingudament, i se’n mostrà partidari, els caràcters y procediments de la moderna pedagogia eminentment activa. Com a fruit de la mateixa, s’aconsegueix que el noi en sí, per compte propi, que adquireixi una personalitat lliure y espontània. El mestre es sols un col·laborador en l’obra educativa i instructiva de l'alumne; basada l'ensenyança en l'afecte mutu, mestre i deixeble porten a terme l'obra magna de l'educació, assolint-se fecunds i positius resultats.
Combat després els llibres de text, que encadenen la intel·ligència y la lliure iniciativa a la lletra morta. L’ensenyança adquireix un caràcter dogmàtic
y passiu perquè el noi tot ho troba fet i l'obra del mestre es nul·la.
El “text mort” del llibre s'ha de substituir pel “text viu” de la
paraula del mestre.
Es mostra partidari de conservar únicament i encara amb certes restriccions, el llibre
de lectura, substituint les obres de text pels apunts o notes fets pel
mateix alumne i reservant solament els llibres de consulta per la segona
edat escolar.
Com a principi fecundant de l'educació intel·lectual, el senyor Nin es mostrà partidari de proclamar el principi de revolta salvadora per que el noi investigui lliurement la veritat, fent cas omís dels dogmes i “tabús” que trobi al seu pas.
Passa després a ocupar-se el conferenciant de l’ensenyança de la llengua, sobre la qual existeixen molts erros corrents.
Estudia detingudament la gènesi del llenguatge, que s'ha de desenrotllar, com totes les demés facultats, per graus, anant de lo espontani, instructiu i emocional
a lo racional, fent-lo reflexiu. En els països, com el nostre, on la llengua
materna dels nois es distinta de la oficial, quina ha d'exercir l’hegemonia?
El conferenciant advoca per la plena supremacia de la llengua materna,
cimentant la seva opinió en els més sans y universalment reconeguts
principis pedagògics. En la família i en els companys troba el noi els primers
elements constitutius de la llengua, imperfectament adquirida, perquè es troba
moltes vegades en continu contacte d'uns pares incultes i amb
companys que parlen argots peculiar de la infància. Si l'escola es continuació
de la família, deu corregir els defectes d'una llengua mal adquirida,
que el mestre ha de polir i perfeccionar. En la llengua materna i
no en cap altre, es troba la base sòlida per l’ensenyança d'altres llengües.
Advoco, afegeix el conferenciant, per la perfecta ensenyança, a
Catalunya, del català per millor aprendre
els demés idiomes, entre ells indubtablement el castellà. Avui el noi surt
de l'escola coneixent imperfectament el català y el castellà.
A més, el mestre, en consonància amb aquell savi principi pedagògic que diu que el mestre ha de descendir fins al llenguatge de l'alumne
pera fer-se entendre, mal pot fer-se entendre parlant una llengua incomprensible
per els nois.
Advocà per l’ensenyança y conservació de llengua pròpia, per la seva significació espiritual perquè es més que un medi d'expressió, perquè es l'anima d'un
poble i quan la llengua d'un poble desapareix, mor a l'ensems, la
seva personalitat.
El conferenciant acaba resumint els conceptes y les idees exposades en el transcurs de la seva peroració.
Xardorosos aplaudiments acolliren les darreres paraules del nostre company Andreu Nin.
Resum de la conferència publicat a El
Poble Català el dia 13 de juliol de 1912.
Quan un
es fixa amb la data i el lloc de la conferencia; lamenta no haver pogut estar
entre els oients ... sobre tot, per poder observar les cares del públic que escoltava,
en aquelles dates, unes teories tan innovadores sobre l’educació. Val a dir,
que moltes d’elles son perfectament aplicables avui, més de cent anys després
de que Nin les fes públiques en una de les moltes conferències que va fer sobre
la docència... Em perdonareu la llargada del text però, els que em coneixen
saben que hi he dedicat, tota una vida, a aquesta “feina”...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada