ELS NENS PRODIGI.

 

És un orgullós envaniment paternal i un puríssim goig matern, l’exhibició familiar d'aquestes criatures prodigis, que a set anys, ja saben més coses apreses de memòria, que antigament un jove batxiller en lletres i arts. Aquesta aguda precocitat que és l’encís dels pares, be la gent a considerar-la com a una esperança precursora de grans destins intel·lectuals en l'avenir de la saberuda criatura.

Perquè és clar: si a set anys, l'àngel de Déu, constitueix un veritable prodigi d’intel·ligència, considereu-lo a vint-i-cinc anys: se li hauran d'inventar noves ciencies per a aprendre, ja haurà esgotat el magre patrimoni dels coneixements humans. El fenomen passa gairebé sempre la seva infància esblaimant a la gent, gallejant d'un apagat agombolament instructiu del qual, després, la vida no en conserva la més lleu reminiscència. A demés, aquestes mostres de precocitat jovenívola -representatives quasi bé sempre d un empatx de llibres de text- s’estronquen als vint anys o quan s'han esgotat els llibres de text, per la fretura del deixeble aprofitat.

Hamel, en el París-Journal, parlant dels super-homes, discorre sobre el destí incert de les criatures que en els bancs de les escoles se les considera endarrerides i que no obstant, es revelen brillantment quan són homes, per l’eclosió impensada de les facultats intel·lectuals. Per exemple, Balzac, els seus mestres el creien un xicot profundament estúpid, quasi un cretí. Mai va guanyar un premi a Faula i sempre tenia les notes més dolentes. I què? Després va ésser l'autor de l'immortal «Comèdia Humana i un dels genis més grans de totes les èpoques.

Emili Zola, va ésser suspès en quasi totes les assignatures del batxillerat i sentia un enuig terrible per l'estudi dels idiomes. El mateix va succeir al gran periodista Henri Rochefort que es va passar molts anys exiliat a l'Anglaterra, sense aprendre tres paraules de l'anglès.

El famós Swift, l'admirable escriptor saxó, que ha fet les delícies de la mainada i dels grans, amb aquells genialíssims “Viatges de Gullivert”, a diverses nacions del món, no va poder passar mai endavant dels primers anys del batxillerat, i els seus mestres, el tenien per un cervell molt feble. L'autor dramàtic Sheridan, rival de Shakespeare, sempre era l'alumne més totxo, el de la cua, en les taules del col·legi Harcour, sense la més petita afició als estudis,

En canvi, tornant a el que dèiem al principi, quantes “criatures-prodigi”, plenes de premis i bones notes i quants jovenets amb títols i matricules d'honor, quan són homes, ens resulten veritables calamitats i ases solemníssims!

 

ECO escrit per Andreu Nin el dia 21 d’abril de 1914.

 

Malgrat que aquest escrit és del darrer moment en el qual Nin exercia de mestre... l’ofici no es per mai. I queda clar que no era un mestre que es deixés impressionar pel que se’n deien; nens o alumnes “prodigi”. Ell sabia bé que moltes de les persones veritablement prodigioses acostumaven a haver estat uns nens completament “normals”.



                                         Nin també sabía que hi havia excepcions. Mozart n'és un exemple.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada