Per la resposta a la curiosa carta que inseríem ahir, usem els clàssics titulars dels epistolaris del segle XVIII:
Del redactor
encarregat dels ECOS, a la incògnita senyoreta Agna:
Indubtablement,
hi ha una tradició de pantalons en la historia del vestit femení. En el segle
XII, angleses, normandes i alemanyes, portaven faldilles-pantalons. Les faldilles,
exageradament llargues, es recollien com si també estesin travades i unes
vegades pels costats i altres pel centre, sorgien les calces de color. Però la majoria de les calces femenines de la
edat Mitjana es portaven per minvar el fred, i moltes vegades resultaven senzilles
exhibicions. Però conforme es simplifica i unifica el vestit desapareix tot
pantaló femení, que mai va tenir caràcter de generalitat. En la col·lecció de
pantalons femenins, podeu posar, doncs, aquestes calces de les dones
anglo-saxones i així la tradició de la “jupe-culotte”, tindrà un llinatge
gairebé dels temps dels gots, com les més ràncies nissagues nobiliàries.
Perquè vos,
senyoreta, no vàreu trobar en la història més que el cas de les dames italianes
del segle XV, que inventaren la moda dels pantalons. Jo he trobat en la també
petita biblioteca meva, un apunt sobre aquestes calces italianes. El Municipi
de Roma, davant de l’increment que prenien semblants abillaments, dictà una
ordenança, “contra mulieres inhonestes ne se vestiant habitu virili”. Les
dones, tossudes, malgrat les penyores, persistiren en portar els hàbits virils
fins a convertir les penyores en un veritable impost municipal. Però allò va
passar ràpidament. Era una moda. Lo mateix que lo d’ara.
Citeu a la
Jordi Sand i a la Concepció Arenal. D’aquesta darrera ignoro en absolut la
història dels seus pantalons, però vos, segurament, no ignorareu que la Jordi
Sand es va vestir d’home, com diu la Pardo Bazán, “per comoditat i economia”,
pel mateix que amb pantalons i brusa caçava conills pels camps de Bourges. Però
encara que les calces de la Jordi Sand fossin un gest de llibertat i de
romanticisme, es possible admetre com a llei la “pose” literària d’una
personalitat? Què diríeu si intentéssim els homes, sortir amb els cabells
pintats de verd tan sols perquè en Baudelaire aparegué un dia amb la cabellera
en plena primavera?
I, seguint
l’exemple dels cabells, podríem imposar a tots els homes els cabells llargs,
pel fet de que en temps dels Quatre Gats, tots els artistes exhibien cabelleres
merovíngies?
Quedem, doncs,
en que els pantalons femenins apareixen en la història cada tres o quatre
segles, potser coincidint amb el pas del cometa Halley, i que tot lo altre no
passen de ser excentricitats de dones literàries, que serveixen per escriure
perverses i delicioses històries de la “Mademoiselle Maupin”.
O si no,
invertim, bella amiga, la teoria. Heus aquí que hi ha una tradició de no
pantalons en la història del vestit de l’home. En el segle XIV, hi havia
irlandesos que no portaven calces. Túniques i capes servien d’abillament i
aquestes túniques, durant tota l’Edat Mitjana, foren vestit comú en tota
Europa. Es cenyien a la cintura i si portaven calces a sota, aquestes sortien
d’entre les holapandes, com les calces de les dones que abans hem citat.
Actualment els “highlanders” no porten la seva famosa faldilleta nacional? I
respecte a casos particulars, d’homes que s’han vestit de dona, ja em
permetéreu que suprimeixi tota cita i disquisició, perquè no és el lloc aquest
per a divagar sobre les faldilles patològiques. Alcibiades, més d’una vegada,
per cridar l’atenció, havia fet quelcom més que tallar la cua al seu gos.
Tenim una
tradició de faldilles masculines, però uns precedents històrics no abonen la
derogació ni de les eternes faldilles, ni dels immortals pantalons. Com als
soldats de Napoleó, sobre o sota d’unes faldilles, quaranta segles contemplen a
les heroiques portadores de la “jupe-culotte”.
Finalitzem,
gentil i aguda amiga. No m’oposo a cap innovació del vestit femení, però així
com no preconitzaria la importació de les faldilles europees a Turquia em
resisteixo a que les faldilles de Turquia arreli a aquí. Per alguna cosa soc
nacionalista. La faldilla es mediterrània, es tota la galanteria, tot l’art,
totes les costums, tota la indumentària mediterrània. La Venus de Milo,
recollint-se els pantalons, confesseu que seria una cosa lamentable.
Per altra part,
no tingueu por de que a la nostra terra es produeixi la caça de la dona amb
pantalons. Els nostres estudiants, ahir feren un míting a la plaça de la
universitat, acordant defensar com a cavallers de la Taula Rodona, les dones
que surtin amb la nova indumentària. Si a Madrid les atropellen, aquí les
defensarem i així, bella amiga, ens servirà, la “jupe-culotte” per a fer una
mica de catalanisme.
Mil perdons per
la descortesia de no donar-vos cavallerosament la raó. Tal volta serveixi això
per a una resposta vostra, en la qual afegireu, al nom d’Agna, un cognom,
trencant l’incògnit per a recollir una admiració que s’anticipa a oferir-vos,
El redactor encarregat dels ECOS.
Eco escrit per Andreu Nin el
27 de febrer de 1911.
Meditant la
gentil resposta, Andreu Nin va passar-se més d’un dia, ja que la redacta dos
dies després de publicar la escrita per Carmen Karr.
Es veu clar
que Nin espera la continuïtat de la polèmica, demanat una resposta que no es va
produir -al menys no es va publicar. Tot sembla indicar que la Directora de
Feminal va donar la polèmica per tancada. Malgrat tot -com veurem en el proper
post- ell no es dona per vençut i utilitza una estratagema molt habitual en
aquell temps per mirar d’aconseguir-la, com podreu observar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada